2014. szeptember 16., kedd

Egy fiúról avagy "Bubba" Sawyertől, Thomas Hewittig

Második rész

Azok akik túlélték az előző bejegyzést, most választ kapnak arra, hogy ez a bejegyzés miért is az "Avagy hogyan nőttek fel a horrorfilmek" alcímet kapta.

1974-ben Tobe Hooper és Kim Henkel valami legendásat alkottak, mely azóta több folytatást illetve feldolgozást is megélt.
1986- ban szintén Tobe Hooper foglalta el a rendezői széket, és megalkotta a folytatást, majdnem onnan folytatva ahol az előző véget ért. A második rész nem pusztán folytatás, de egyfajta karikatúrája az első résznek. Innen származik a kultikus mondat: "A láncfűrész családtag".
1990 -ben megismertük Bőrpofá-t. És a Sawyer család egy egészen új ágát. Aki látta nem feledi Viggo Mortensen-t a habos babos köténykéjében.
1994-ben ismét egy új ágát ismerjük meg a hőn szeretett Láncfűrészforgató családunknak. Itt René Zellweger még mint végzős diáklány sikít, miközben a félig gépesített Matthew McConaughey zaklatja. A filmet írta és rendezte az első rész óta homályba burkolozó Kim Henkel.

És eljöve az úr 2003. esztendeje.
Ahogy annak idején a 74-es film első volt a slasher horrorok között, a 2003-as remake első volt a horrorklaszikusok remakjei között.
Kim Henkel és Tobe Hooper azonban, valószínűleg a sok folytatás által eléggé szétzilálódott történetszál miatt, nem hagyták magától továbbrobogni a szekeret, és mint producerek szálltak be az alkotói munkába.

Texasi Láncfűrészes Mészárlás (2003) - Avagy hogyan nőttek fel a horrorfilmek, második rész




Texasi Láncfűrészes Mészárlás kötelező motívumok #0:
"Semmi sem rémisztőbb a valóságnál"
Már 74-ben is bevált, hogy a horrorfilm megkapta az akkor még úttörőnek számító mára szinte unalomig ismételt sorokat: Igaz történet alapján...
Ám Marcus Nispel nem érte be annyival, hogy ez szerepel a plakáton...
Ahogy folyton hangsúlyozom 74-ben minden más volt, más közönség, más filmek, más hangulat. Ha manapság kiírják a plakátra az imént idézett szószerkezetet, a néző csak legyint, hiszem ha látom, és Nispel tudta, hogy akkor talán elég volt, most nem lesz.
A film alapvetően illúzió, egy jó illúzióhoz pedig alapos előkészítés szükséges. Szemfüles rendezőnk nem érte be egy nincs semmi az ingujjamban jellegű felkiáltással, fel is tűrte azt.
A film egy pszeudo-dokumentumfilm keretet kapott, melyben archív felvételeket látunk a történteket követő eseményekről. Rendőrségi videók és bizonyíték raktári felvételek, szalagcímek és újságkivágások, valamint egy, két rendőr által készített sokkoló helyszíni felvétel.

1973

Kis csapatunk változatlanul öt fős, két hölgy három úr, ahogy azt megszoktuk, kellemes hangulatban éppen Mexikóból hazafelé tartva, a Sweet Home Alabama taktusára, és kezdődjön a hangulatteremtés.
Ami kiemelendő, az eredeti film még nem tartozott a tipikus slasher horrorok közé. Ugyanis azok egy központi motívum köré épültek, ami a "Ha rosszalkodsz, meghalsz". Ugyebár ezek a filmek alapvetően fiatal, tinédzser korú főszereplő gárdával dolgoznak, akiket semmi más nem érdekel csak hogy igazán jól érezzék magukat. Minden téren.
Megfigyelhető a Péntek 13-ban, vagy akár a Halloween-ben is.
Tehát az eredeti film nem rendelkezik ezzel a főmotívummal, viszont a remake már jól láthatóan erre épít, amivel inkább a Texasi Láncfűrészes által megindított filmrengetegnek állít emléket, nem pedig magának a filmnek.
Texasi Láncfűrészes Mészárlás kötelező motívumok #1:
A stoppos
Az ezredfordulóra megnőttek az igények, 74ben még elég volt egy viharvert pszicho, ám 2003ban ha valaki önmag vagdosásával és egy fénykép elégetésével próbál riogatni, az nem a kívánt hatást fogja elérni...
A stopposunk ezúttal egy 20-as 30-as éveiben járó szőke hölgy lesz, aki mint ahogy Morgan kijelenti "mintha egy rossz tripben lenne ".
Fontos megemlíteni, hogy a stopposunk ezúttal nem is valódi stoppos, bár tény, hogy hőseink felveszik, ezt sokkal inkább teszik irgalomból, és emberiességből, melyet főleg a lány láthatóan rossz állapota, és összefüggéstelen beszéde vált ki, így nem önszántából, de hősnőink unszolására kerül a kocsi utasai közé.
Miután felvették, a jelenet nagyon hasonlít 74es elődjére, a kocsi eredeti utazóközönsége tökéletesen szembe helyezkedik az új jövevénnyel, figyelve annak minden mozdulatát.


Texasi Láncfűrészes Mészárlás kötelező motívumok #2:

Kasszandra effektus: Sokat gondolkoztam rajta, hogy hogyan térjek ki erre a motívumra, ugyanis itt a jóslat a stopposunk szájából hangzik el, aki nem pusztán figyelmeztet, vagy próbál más úti célt ajánlani, de kijelenti: "Rossz irányba mentek.", majd félrerántja a kormányt.
Miután a fiatalok erővel visszatuszkolják az ülésére, a lány elfogadván merre tartanak, még utoljára megjegyzi: "Mind megfogtok halni" miközben pisztolyt húz elő lába közül, majd szájába helyezi és tüzel.
Hangulatteremtés: pipa.

Közjáték: A last chance gas station szintén nem élte túl a Nispelizációt, bár a koncepció ugyanaz, egy út menti benzinkút, ahol egyaránt árulnak sülteket és benzint, csak a köntös más. 1974ben ahhoz, hogy konkretizáljuk a film műfaját még bőven elég volt, egy ijesztő, púpos, ablakmosó alkalmazott. Nézzük az új köntöst:
A benzinkút eddig csak simán öreg volt, most viszont már lepusztult és szabályosan rothadófélben lévő benzinkút fogad minket, egyértelműen nem az a hely ahol szívesen mész el wc-re, ahogy erről - Erinnek hála - meg is bizonyosodunk. 74-ben a BBQ még olyan volt, hogy hőseink jókedvvel falatozták, bele sem gondolva, hogy Drayton Sawyer mit tálal nekik. (Ami azt illeti Drayton zseniális szakács volt, amiért a második részben díjat is nyer)
Nos a hely önérzetes tulajdonosnőjét Luda-May Hewittet nem fenyegeti ez a veszély, a megzöldült üvegi hentespultban található árukból csak a legyek laknak jól, Morgan ironikusan megjegyzi: "Kértek husit?"Miután a lányok bemutatták a mosdót, a fiúk pedig a húskínálatot, tündéri pultosnőnk feltárcsázza a seriffet, egy igen körülményes telefon után aztán kiderül hogy ő csak az öreg malomnál hajlandó a fiatalokkal találkozni, mert épp arrafelé van dolga...

"Már ne haragudjon, de milyen gyakoriak a szétlőtt fejek ezen a lepratelepen?"

Hőseink kelletlenkedve, de kénytelen-kelletlen elindulnak az egyre oszlóbb hullával a malomhoz.
Bizony nem csak az évek nyúltak hosszúra az első film óta, de a hangulatteremtés játéka is, így miután nem szavazással sem sikerült a holttest soráról dönteniük, hőseink elindulnak felfedezni a helyet. A Scooby dooból jól ismert motívummal. Bár egy kihalt malom nyilván sokkal rémisztőbb, ha az ember be van tépve, és itt és most egyaránt gondolok Scoobyékra és filmünk hőseire. Még a végén ez a párhuzam is megér egy külön bejegyzést.
Szóval miután halálra rémültek egy oposszumtól, és kisikoltozták magukat a legkülönfélébb zajok hatására hőseink összefutnak egy kisfiúnak, aki látszólag a malomban él és mindenféle szemétből és lomból készít los dias de los muertos hangulatú "szobrokat". 74-ben még nem hogy öreg malom nem kellett de bizarr korpuszok és szarvakkal megspékelt babák sem, és akkor a maugli kinézetű Jedediah-t meg sem említem. De 2003at írtunk, és a hangulatkeltéshez már nem tudtak kihantolt hullát vagy döglött tatut használni, bár ez utóbbi nyilván a green peace számlájára írható., de lépjünk tovább...
Texasi Láncfűrészes Mészárlás kötelező motívumok #3:
A ház

Miután kis csapatunk egy hullával a hátsóülésen megnézi Travis megye látványosságait, tehát a lerobbant, oszló hústermékeket kínáló benzinkutat és a régi Crowford malmot, egy idő után megunják a seriffre való várakozást így Jedediah útmutatása alapján elindulnak, megkeresni a házat ahol állítólag a seriff lakik.
Ellenben a első részben tapasztalt nett udvarral és csinos fehérre festett házzal, itt szó sincs finomkodásról, vagy érzékeltetésről, a ház külsőre legalább ahhoz a romhalmazhoz hasonlít ami anno a Hardesty testvérek nagyszüleié volt.
Egy kiszáradt s elvadult rét közepén magaslik sötétlőn az emeletes betonkolosszus, ablakai feketén ásítanak, ha egy arra kocsikázó elhajtana mellette, azt hihetné teljesen lakatlan...
Ám kétszárnyú ajtók mögül előgördülő Monty bácsi azonnal megcáfolja a tévhitet, és bár Kemper-nek kint kell maradnia, Erin bemehet telefonálni, minek köszönhetően megismerkedhetünk a házzal közelebbről is. Első látásra nem az a sokkoló és a házban lakók hivatását egyértelműen körvonalazó látvány tárul elénk, ami 74-ben.

A bejegyzés első részében volt lehetőségem hosszasan taglalni a házbelső azon elemeit melyek a megfogtok halni idebent érzésre játszottak. A horrorfilmek felnövésével együtt jár, hogy máshogy mutatnak be dolgokat, így a házbelső illetve annak bútorai hangulatukkal és nem kinézetükkel keltenek borzongást, a bútorok lelakottak, a festményen szereplő arcokat eltorzította az idő, és az első film ketrecben tartott csirkéjét felváltották a padlószőnyegről evő malacok. Ám mindezeket félretéve nincsenek olyan darabok melyek egyértelművé tennék, hogy itt egy emberevő-gyilkos család éli mindennapjait. 
Texasi Láncfűrészes Mészárlás kötelező motívumok #4:
"Who will survive and what will be left of them?"
A pokol a hosszas felvezetés után szinte azonnal elszabadul, hogy utána újra eltűnjön majd ismét felbukkanjon. Kemper indítja a sort. Kirkhez hasonlóan kap egy ütést a vágóhídi pöröllyel.  Andyt másodikként kapják el, akinek miután levágják a lábát húskampóra kerül ám neki még sokat kell várnia míg bevégzi a sorsát. Peppert a láncfűrész először gerincen kapja, majd miután elesik felvágja. Andyt miután órákig lógott a húskampón Erin találja meg és miután rájön, hogy képtelen megmenteni a fiút, teljesíti annak kérését, és egy böllérkéssel leszúrja. Morgan Erint próbálja megmenteni, aminek következtében, egy csillárra akasztva végzi majd Leatherface alulról kezdi szétvágni, az ekkor már hisztérikus Erin elmenekül. A gyilkosságok szépsége, hogy az első részhez hasonlóan, csak hisszük, hogy látjuk a gyilkosságokat, ez egy igazán szép visszacsatolás a 74-es eredetihez.

Texasi Láncfűrészes Mészárlás kötelező motívumok #5:
Fuss az életedért
Ebben a filmben ez a rész egészen más színezetet kap mint az első részben, Erin így nem vissza a házba vagy "megbízhatónak hitt idegenekhez" szalad hanem egyenesen a Hewitt család "bölcsőjébe" a vágóhídra, és itt kezdődik a hullámvasút.

Texasi Láncfűrészes Mészárlás kötelező motívumok #6:
A megbízható idegen/hamis barát
Ez a szekció a film linearitását tekintve nem jó helyen áll, ugyanis ha tökéletesen tartani akartam volna a sorrendet, akkor a Hamis barát rész a #4-es rész közepére kellett volna kerüljön.
Erin miután szemtanúja lesz Pepper halálának, és megpillantja Leatherfacet aki Kemper arcát viseli jogos hisztériával menekül az erdőbe, ahol egy lakókocsit talál, benne két kedvesnek tűnő hölggyel (Henriettával és a  Texasi Láncfűrészes Mészárlás - A Kezdet című részben is felbukkanó "Tea Lady"-vel) Vendéglátói próbálják megnyugtatni hősnőnket, teával kínálják, de állításuk szerint telefonuk nincs, majd lassan de biztosan itt is átveszi az uralmat a kétségbeesés, ám míg Drayton akiben a nézők is bíztak minden átmenet nélkül váltott pszichopata szerepre, addig itt már Erinnel ellentétben a nézők nem bíznak senkiben és gyanújuk be is igazolódik, ahogyan lassan körvonalazódik, hogy a hölgyek ismerik Tommy-t, tudják, milyen atrocitásokat szenvedett gyerekként, de Tommy is "Tudja, hogy itt nem szabad rendetlenkedni". Ezután szinte meg sem lepődünk, mikor Erin megtalálja ugyanazokat a fotókat amiket Jedediah-val is, és rájön, hogy a tea ugyancsak mérgezett, ezután az hogy a lakókocsiban megcsörren egy telefon, szinte már várható fordulat. Erin ezután ismét a Hewitt házban tér magához. Ennél a szekciónál a körítés is megérdemli a kiemelést, ugyanis a lakókocsi belsőtere szintén már csak a hangulatával taszít, lepusztult bútorok, foltos mennyezet, és újságpapírból készült tapéta borzolja az idegeket.
 Texasi Láncfűrészes Mészárlás kötelező motívumok #7:
Az utolsó vacsora
Bár az összes folytatás és feldolgozás emléket állít a híres vacsorajelenetnek, ebből a részből ez kimaradt, viszont a Texasi Láncfűrészes Mészárlás - A Kezdet-ben ismét előveszik, és a pokoli vacsora után, ottani hősnőnk szintén az ablakon át való kiugrással próbálja orvosolni a helyzetet.

Texasi Láncfűrészes Mészárlás kötelező motívumok #6:
Utolsó fejezet: És elszabadul a pokol...
Egy idegborzoló mészárszéki hajsza után, Erin levágja Leatherface kezét egy húsbárddal, és futásnak ered, egészen a főútig ahol egy kamionos veszi fel majd viszi vissza a BBQ benzinkúthoz. Erin viselkedése a kamionban egészen hasonló lesz a stoppos lányéhoz, szinte ugyanazokat a mondatokat használja.  Mialatt a kamionsofőr segítséget kér Luda-May-től, Hoyt Sherifftől és Henrietáttól, Erin elrabolja a kisbabát, majd a Sheriff autójával több alkalommal át hajt Hoyt testén és útnak indul.



Texasi Láncfűrészes Mészárlás kötelező motívumok #7:
Chainsaw Dance
Bár konkrét értelemben vett táncot nem láthatunk a részben, ahogy az előző bejegyzés végén írtam is, de ahogy Erin elmenekül az autóval, a szinte semmiből előbukkanó félkarú Leatherface a kocsi elé veti magát, amelynek eredménye egy láncfűrész-szikrákban gazdag piruett. Így vehetjük, hogy mivel a horrorfilmek szépen felcseperedtek, csupán így kaphatott helyett a kultikussá vált darab.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése